fredag 4. februar 2011

I begynnelsen



Pastor Hansen

Han ble til en gang i 1993 da min kollega Bjørn Olav Hansen ble sykmeldt og lå hjemme i flere uker. For å oppmuntre han litt begynte jeg å sende han små karrikaturer av han selv og situasjoner som han tidligere hadde fortalt om. Endel inspirasjon kom fra en av mine tre inspirasjonskilder: Bibelen, Larsons Gale verden og Tommy og Tigern. Vi jobbet begge i en misjonsorganisasjon og gutta på bensinstasjoene syntes alltid det var merkelig at jeg, som da jobbet i en “kjedelig” kristen organisasjon kjøpte tegneserier...

Vel, tilbake til Hansen. Han utviklet seg stadig og da Bjørn Olav Hansen sluttet i misjonsorganisasjonen og ble pastor på Raufoss fikk jeg stadig nye historier å utvilke pastor Hansen på. Senere gikk jeg et år på bibelskole, og da ble mange av skissene til. Enten det var forkynnere og lærere som det var spennende å høre på, og som hadde mange historier på lager, eller det var trøtte og kjedelige lærere.Pastor Hansen hjalp meg med å få tiden til å gå.

Det har tatt mange år for meg å tro at noen andre enn meg selv og Bjørn Olav Hansen kunne ha det gøy med den fomlete pastoren, og det var ikke før jeg ble pastor selv, og fikk enda flere historier å tegne, at jeg skjønte at Pastor Hansen trengte større spillerom. I 2004 var Pastor Hansen fast innslag i ukeavisen Korsets Seier.

Pastor Hansen har så mye å bidra med, også striper som ikke klarte seg gjennom sensuren i KS, derfor får han nå egen bok og hjemmeside. Har du noen ideer til nye striper, eller noen gode historier som Pastor Hansen kan bruke, så send dem til oss.
oivind@crompton.no



1 kommentar:

  1. Siden jeg hadde gleden (og moro) av å ha kontor mellom modellen og illustratøren på den tiden Pastor Hansen ble unnfanget, ble en bestilling lagt inn øyeblikkelig. Håper jeg kan få eksemplaret signert av begge to etterhvert.

    SvarSlett